Friday, August 21, 2009

Ramadhan Al-Mubarak - pahala/dosa? nafsu/syaitan?

tinggal hari ni saja untuk kita menikmati makan dan minum di hari siang.. esok hari sabtu adalah hari permulaan puasa.. 1 Ramadhan telah tiba.. malam ini adalah malam mulanya solat sunat tarawih.. syukur alhamdulillah..

tetapi adakah berpuasa di bulan Ramadhan ini hanya utk berlapar dan dahaga? mmg saya bukan seorang ustaz yang mempunyai ilmu yg mendalam dalam bidang agama namun dari perhatian saya mmg kebanyakan manusia yg beragama islam berpuasa hanya setakat lapar dan dahaga..

untuk masa sebulan ini syaitan akan dibelenggu.. maka tiadalah hasutan.. nafsu yg beroperasi dalam diri manusia masih dibiarkan untuk berleluasa.. manusia yang beragama islam kononnye tetap akan berjudi, meminum arak, melakukan zina, membunuh dan meninggalkan puasa dan solat.. itu yg berat.. yg ringan pun ada juga dilakukan.. tak kiralah ringan ke berat ke kalau dah salah tu mmg salah la juga dari segi agama..

disinilah kita akan lihat pada pendapat saya.. manusia ini sebenarnye bukan dikuasai atau dihasut syaitan.. nafsu manusia itu sendiri yg sebenarnye lebih memusnahkan dirinya.. keengkaran syaitan pada masa Nabi Adam tercipta pun mungkin berkait dgn nafsu.. hanya Allah yg lebih tau..

saya tidak berniat untuk menyinggung sesapa tapi hanya untuk mengingati diri saya dan saudara-saudara islam saya.. janganlah puasa hanya sekadar berlapar dan dahaga.. takat nak diet, turunkan berat badan jer xyah la nak tunggu bulan puasa.. semoga Allah yang maha pemurah dan maha mengasihani memberi rahmat dan nur hidayahnya kepada kita pada bulan ini.. amin..

2 comments: