Saturday, December 21, 2013

Gunung Kinabalu - 3 Puncak Gasing

alhamdulillah.. hari ini adalah bersejarah bagi diriku.. dengan berat yang masih melebihi 150kg.. kesemua 3 puncak di bukit gasing telah ku jelajahi.. 



seperti latihan-latihan yang dahulu.. kereta ku tinggalkan di hadapan restoran raju.. dari sini lah aku mula berjalan.. tetapi kali ni bezanya aku nak cuba cabaran baru.. sasaran aku hari ini bukan hanya menara tinjau.. aku berazam untuk menjelajah 3 puncak yang terdapat di trail bukit gasing.. 


kalau berdasarkan peta ni aku ikut perjalanan J-I-H-F-E-B-C.. semasa melalui trail ini.. kekadang terfikir seperti diri ini kurang siuman.. dengan bagpack yang berisi 2 botol air minuman 1.5liter.. dumbell 4 kg.. perlahan-lahan kakiku melangkah.. konon nak simulasi la keadaan sebenar bila mencabar kinabalu nanti.. 


tengok balik carta atas ni.. orang yg selalu ikut trail ni pun bagi rating steep, tough.. memang sah aku ni dah ke arah kurang siuman.. 

secara logikanya pun.. seorang lelaki yg pada mulanya berat lebih 200kg.. umur lak dah 37.. buat apa nak panjat jelajah puncak-puncak di bukit gasing?? lebih gila lagi.. nak naik gunung kinabalu?? 

biar la apa jua yg bermain di kepala.. manusia biasa sentiasa ada "self doubt".. mengingati ayat bahawa allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu tanpa kaum itu sendiri yang mahu berubah.. 

aku andaikan diriku sebagai kaum yang ingin berubah.. bukan senang untuk berubah.. sentiasa ada ujian yang bakal ditempuhi.. 

blog ni pun tak update sejak 24/11 bukan pasal aku dah menyerah kalah.. aku sentiasa berlatih.. cuma aku rasa tiada milestone yang layak diceritakan.. orang lain pun berlatih juga kan.. bukan aku sorang je yg nak cuba naik kinabalu.. oh my kinabalu!!

bawah ini ada la sikit gambar.. tadi banyak ambil video.. dah cuba insert dalam blog terus tapi tak dapat.. tak kena cara kot.. 








No comments:

Post a Comment