Monday, December 23, 2013

Gunung Kinabalu - Batu Caves Cubaan Pertama

semalam jelajah 3 peaks bukit gasing merupakan milestone dalam latihan.. hari ni kita cuba lokasi baru.. 


ha kalau sapa tak tahu.. ini la batu caves.. umur dah 37 lahir kl.. first time jejak kaki kesini.. kalau nak kira lalu dah beratus kalau tak beribu kali dah kot.. 

lokasi ini menjadi new venture sbb mcm dah nak muak naik turun tangga opis tu.. lagipun situasi tangga kat opis tu tak kondusif sangat.. ada je org hisap rokok disana.. tong ashtray tengah-tengah jalan.. ganggu konsentrasi aje.. 


ini la rupa tangganya.. 272 anak tangga sampai ke atas.. kalau nak banding dengan tangga kat opis tu lebih kurang 13 tingkat la.. dalam kepala ah kacang je camni.. tinggi pejabat pun 38
tingkat.. ini baru 1/3.. 


wah.. tidak seperti yang kusangka.. awat jadi mengah susah nak bernafas plak ni.. 


ini dari tangga teratas.. cantik sebenarnya bila tengok dengan mata kepala..


ingat dah sampai atas tu tak ada apa.. bila tengok sekeliling.. aik ada lagi tangga kat belakang tu.. 


ini lepas tangga naik yang kedua.. ada macam lubang ja kat tengah ni.. padan la udara kat sini ada circulation.. 

memandangkan ini kali pertama ke sini.. org kata kill 2 birds with 1 stone la.. jadi pelancong.. usha la suasana dan keadaan sekeliling.. 

rupanya batu caves ni ada banyak kuil.. yang perasan kat permulaan tangga di bawah ada satu.. naik atas ada 4 lagi kalau tak silap.. nama dan rupa dewa dewi yang dipuja pun lain-lain.. macam mazhab hindu la kot.. 


dari 19 orang bakal pendaki gunung kinabalu.. hanya 5 berkesempatan meluangkan masa berlatih bersama hari ni.. semalam semua training sendiri-sendiri..


buruk betul ekspresi muka masa ni.. bukan sakit bukan penat.. risau salah pijak.. jauh kot nak bergolek turun.. anak tangga kecik-kecik.. hmm.. tapi rasa kalau size orang malaysia biasa memang sesuai kot anak tangga tuh.. aku pakai saiz 13US - 13 1/2US.. tak cukup tapak kasut tu nak jejak anak tangga.. 


masa ni round kedua.. ambik nafas.. monyet pun dah banyak berkeliaran.. kawan-kawan dah habis.. ada kat bawah kita dok kat atas lagi.. 

mula la rasa nak mengelat dan patah balik join kawan-kawan kat bawah tu.. tapi bila mengelat sendiri yang rugi.. jadi teruskan juga la.. 

bila aku dah selesai 2 pusingan.. kami pun pergi makan bersama.. tanya la kawan-kawan camne korang boleh laju sangat.. rupanya mereka sampai atas je terus turun balik.. aku je gatal kaki gi sampai tangga kedua kat dalam tu.. oh my kinabalu!!!

2 comments: